165
165

נורות אזהרה להתפתחות הפרעת תקשורת

במידה וילדך מראה את אחת מנורות האזהרה הבאות כבר בשנת החיים הראשונה (על פי מחקר שנעשה):

1. פסיביות יתר: חוסר בכי, חוסר תנועה, חוסר ענין בסובב.

2. פעילות יתר: בכי מתמיד (ללא אבחנה של סיבה רפואית), חוסר שקט פיזי.
סימפטום זה מנוגד לראשון. מדובר בילדים "שאינם מוצאים את מקומם", נעים או בוכים בחוסר שקט בולט רוב שעות היממה.

3. חוסר רצון או התנגדות לאכול או לינוק: אחוז גבוה מהילדים בספקטרום האוטיזם מגלים אי הסתגלות בהרגלי האכילה שלהם כבר בשבועות או בחודשים הראשונים של חייהם

4. חוסר תגובה לקול או לנוכחות של הורה: אין הפניית ראש, חיוך או מלמול: תינוק הלוקה בבעית שמיעה לא מגיב לנוכחות הורה ומגיב להבעות פנים. במקרה זה יש לעשות בדיקת שמיעה יסודית ע"מ להבדיל בין תגובה לקול ותגובה לנוכחות.

5. רתיעה ממגע: תינוקות "מוצפים" הם בעלי רגישות יתר סנסורית (חושית) וטקטילית (עורית) ולכן עלולים להירתע או לחוש שלא בנוח ממגע של הורה או כל אדם אחר.

6. חוסר קשר עין (קיים קשר עין עם חפצים): לקשר עין השפעה רגשית מכרעת במערכת יחסי הגומלין. לתינוקות המתקשים ליצור קשר עין עם אדם, אין בדרך כלל קושי ליצור קשר עין עם חפצים.

7. התפתחות מוטורית מאוחרת: לעיתים מאופיינת התפתחותו של תינוק בהיפוטוניה (טונוס שרירים נמוך) והתפתחות מוטורית מאוחרת. לחילופין, ניתן לראות גם תינוקות עם היפר טונוס (טונוס שרירים גבוה ונוקשה). סימן זה אינו מובהק היות שחלק מהתינוקות המאובחנים באוטיזם מגלים התפתחות מוטורית מהירה.

8. גדילה מואצת של היקף הראש ביחס לנקודת ההתחלה: נמצא שאצל ילדים שאובחנו באוטיזם נתגלו ממדי היקף הראש נורמטיביים לאחר הלידה, אך במשך שנה גדל ההיקף באופן מואץ בהשוואה לתינוקות אחרים עם התפתחות תקינה.

התקשר/י אלי לשיחת ייעוץ קצרה בחינם וללא התייחבות

050-7869334
אפרת



כתבו לי ואחזור אליכם

התרגילים והתובנות המובאים באתר זה מתייחסים לתינוקות עם התפתחות תקינה, והם מובאים באופן כללי לגמרי. מטרתי היא דרך אתר זה להנגיש לכם, ההורים, את הידע שלי בהתפתחות תינוקות ופעוטות ולהעניק לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ביעילות ובנעימות.
אין הכוונה, במאמרים והכתבות המופיעים באתר, להציע פיתרונות לתינוק ספציפי זה או אחר.
 
בכל חשד לבעיה יש לפנות לבירור- האם אכן היא קיימת, מה טיבה ומה מקורה, וכמובן לטפל בצורה העונה באופן הטוב ביותר לממצאים שיתקבלו.
 
 
כדאי לדעת
טיפול בבעיות התפתחותיות יכול להיעשות בכל שלב ובכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו קשיים או עיכובים בשלב מאוחר. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד שבינקות הטיפול בקשיים ועיכובים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.