165
165

שילוב - איך עושים אותו נכון

שילוב או לא, זו השאלה!

את מרבית הילדים והמשפחות שאני עובדת איתם אני פוגשת ממש בתחילת הדרך שלהם. לא הרבה אחרי האבחון או אחרי שההורים מבחינים בקשיים. אני עובדת עם קטנטנים, חלקם עוד לפני גיל שנתיים.
אנחנו עובדים בבית, עבודה אינטנסיבית, בדרך כלל חצי שנה – שנה ואז עולה השאלה לאיזה גן כדאי לרשום את הילד?
יש משפחות שאין בכלל שאלה. זה גן רגיל עם שילוב או לחילופין, גן תקשורת.
אך מרבית המשפחות מתחבטות רבות בשאלה מה הכי נכון לילד. שלא לומר, מה יעשה הכי פחות נזק לילד.
הבעיה בקבלת ההחלטה מתחילה כאשר ההורים מנסים למצוא מידע על שילוב.
מזה שילוב? איך זה נעשה? מה תפקיד המשלבת? מה תפקיד ההורים? מה תפקיד הגן? מי נותן הדרכה? כמה שעות ועוד ועוד.
הרבה מידע על שילוב לא קיים. ולצערי, גם הרבה ידע על שילוב לא קיים.
המערכת אולי רוצה שילוב, במיוחד עכשיו עם הרפורמה החדשה, אך היא רוצה את השילוב מהמניעים הלא נכונים (כלכליים, איך לא?) ולכן היא גם לא עושה הרבה כדי לדאוג ששילוב הילדים יצליח.
כדי ששילוב יצליח צריכים להתקיים המון פרמטרים:
1. הילד צריך להיות מוכן ומסוגל לכך – את ההערכה הזו, לדעתי, יכולים לעשות אך ורק ההורים ואנשי ונשות המקצוע שעובדים עם הילד באופן קבוע וצמוד.

2. יכולת כלכלית – שילוב, במיוחד במעונות פרטיים, ישולם מכיסם של ההורים. זאת בנוסף למערך הטיפולים שהילד צריך לקבל אחרי שעות הגן.
גם שילוב בגן עירוני, בדרך כלל, יעלה עוד כסף להורים כיוון שבמרבית המקרים יש צורך להשלים שכר למשלבת כך שתגיע לשכר ראוי.

3. משלבת טובה – משלבת שיודעת ומכירה מהו אוטיזם, איך עובדים עם ילדים עם אוטיזם, איך מביאים אותם לתפקוד טוב בתוך הגן, איך באמת משלבים ולא יוצרים יחידה נפרדת של משלבת וילד בתוך הגן. משלבת שיודעת איך להתנהל עם צוות הגן, עם ההורים ועם הצוות המקצועי. העבודה היא לא רק מול הילד, אלא נעשית מול הרבה גורמים.

4. גננת טובה – גננת שקודם כל יש לה רצון לשלב ילד עם אוטיזם בתוך הגן. גננת שתרצה להבין ולעזור, שתקרב את הילד אליה ולא תשאיר את האחריות על הילד רק למשלבת. גננת שתהיה בקשר עם ההורים והצוות המקצועי, שתהיה פתוחה לקבל הדרכה.

5. מערך טיפולי – ילד שמשולב בגן רגיל יצטרך להמשיך ולקבל את כל הטיפולים אחרי שעות הגן. לוגיסטיקה עבור ההורים.

6. הורים – להורים צריכה להיות היכולת לנהל את כל המערך. הם צריכים לבחור את המשלבת, להיות איתה בקשר יומיומי, לדאוג לה להדרכה טובה, להיות בקשר רציף עם הגננת והצוות הטיפולי של הילד וגם לחבר ולקשר בין הגורמים. ובמקביל לנהל את כל המערך הטיפולי אחרי שעות הגן.
בעייני, שילוב יכול להיות מדהים, עבור כולם, אך כשעומדים לקבל החלטה חשוב להסתכל על הילדים הפרטיים שלכם ועל עצמכם ולחשוב מה הכי נכון לילד שלכם ולכם כמשפחה. את זה אתם ורק אתם יודעים! 

כתבו לי ואחזור אליכם

התרגילים והתובנות המובאים באתר זה מתייחסים לתינוקות עם התפתחות תקינה, והם מובאים באופן כללי לגמרי. מטרתי היא דרך אתר זה להנגיש לכם, ההורים, את הידע שלי בהתפתחות תינוקות ופעוטות ולהעניק לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ביעילות ובנעימות.
אין הכוונה, במאמרים והכתבות המופיעים באתר, להציע פיתרונות לתינוק ספציפי זה או אחר.
 
בכל חשד לבעיה יש לפנות לבירור- האם אכן היא קיימת, מה טיבה ומה מקורה, וכמובן לטפל בצורה העונה באופן הטוב ביותר לממצאים שיתקבלו.
 
 
כדאי לדעת
טיפול בבעיות התפתחותיות יכול להיעשות בכל שלב ובכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו קשיים או עיכובים בשלב מאוחר. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד שבינקות הטיפול בקשיים ועיכובים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.