165
165

מילון מונחים

 
מילון מונחים:
 
כשאת הולכת לטיפת חלב או לרופא התפתחותי או אפילו קוראת מאמר באינטרנט, הרבה פעמים את נתקלת במושגים כמו "העדפת צד", "הצלבות" וכו' ולא תמיד ברור לך מה זה אומר ולמה זה בכלל חשוב. מילון המונחים המצורף בא לעשות עבורך סדר בים המושגים אך עוד לפני שנצלול אליו חשוב לי להסביר שכל המושגים והפעולות המוזכרים כאן קשורים אחד בשני בקשר ישיר ומבוססים האחד על השני. שילוב של כל אלה יחד יביא לפעולה יעילה.
פעולה יעילה = השקעת מינימום אנרגיה (מחשבה, שימוש מיותר בכוח, שימוש בחלקי גוף שלא לצורך), להשגת תוצאה מירבית.
 
1. העדפת צד- בשלב הראשון אנו מצפים ששני צידי הגוף יתפתחו בצורה מאוזנת, כדי שהתינוק יוכל להפעיל את שני צידי גופו באותה מידה. ידע להתהפך גם לצד ימין וגם לצד שמאל. רק לקראת גיל 3 שנים מתפתחת העדפת צד ברורה. תתפתח יד דומיננטית ורגל דומיננטית. גם אם יכולת זו מתפתחת רק לקראת גיל 4 שנים, זה בסדר.
 
2. הפרדת תנועה- זו היכולת להפריד בין תנועות. למשל היכולת להפריד בין תנועה בחלק גוף עליון ותחתון או כשילד יושב ורוצה להביט אחורה הוא יהיה מסוגל לסובב רק את ראשו ולא את כל גופו ופעולות נוספות.
 שימו לב איך יוחאי מסתובב בעקבות יד שמאל, לכיוון שמאל, כאשר רק חלק גופו העליון מסתובב וחלק גוף תחתון נשאר במקומו.
 
3. הצלבה- היכולת לפעול בו- זמנית ומתואם עם רגל ימין ויד שמאל, עין שמאל ורגל ימין וכן הלאה. לדוגמא פעולות כמו זחילה, הליכה וריצה ועוד.
 שימו לב איך רגל שמאל של ינון מכופפת והוא נשען על מרפק ימין- זוהי הצלבה.
4. התמצאות במרחב- היכולת להבין שלגוף שלנו יש כיוונים שונים כמו קדימה ואחורה, למעלה ולמטה וצדדים. למשל היכולת של התינוק להבין שהראש נמצא למעלה והרגליים למטה. בהמשך, היכולת להבין לאיזה כיוון להושיט את הידיים לחפץ המוגש לו. או להבין שכדי להגיע לכדור מולו הוא צריך לזחול קדימה ולא אחורה וכדומה.
 
5. חציית קו אמצע- לגוף קו דמיוני המחלק אותו לכל אורכו לשניים- ימין ושמאל. חצייה היא היכולת לחצות עם יד ימין לצד שמאל ללא שיתוף של כל הגוף בתנועה זו, וההיפך. הדבר נכון לכל חלק אחר בגופנו. למשל זחילה מחייבת חציית קו אמצע. ובהמשך פעולות כמו ריצה, ציור, כתיבה ועוד.
 שימו לב איך יואב מושיט את יד ימין לכיוון המוצץ הנמצא בצד שמאל, זוהי חצייה של קו האמצע.
6. מוטוריקה גסה-  אלה יכולות כמו שכיבה על הבטן ושליטה של הראש במרכז, לשאת משקל על הידיים- התרוממות בית החזה מהרצפה והישענות על הידיים. ובהמשך לזחול, לרוץ ולקפוץ ועוד.
 
7. מוטוריקה עדינה- שליטה במוטוריקה הגסה מאפשרת התפתחות המוטוריקה העדינה. זו מאפשרת פעולות כמו אחיזת חפץ בכל כף היד ובהמשך התפתחות אחיזת פינצטה (צבת) וגם יכולות של הדבקה, ציור וכתיבה ועוד.
 
8. מעקב עיניים- היכולת להתמקד במבט באדם שמולו וגם היכולת לעקוב אחרי אובייקטים. למשל התינוק מסוגל לעקוב אחר חפץ מתגלגל. ובהמשך היכולת לקרוא המחייבת מעקב עיניים, לכתוב ועוד.
 
9. קואורדינציה- זו היכולת לתאם בין חלקי גוף או תנועות או גם וגם. למשל הזחילה מפעילה את שני צידי הגוף ודורשת תיאום מדוייק בין שני איברים ומספר תנועות. ובהמשך, היכולת, למשל לתפוס כדור דורשת תיאום מדוייק של שתי הידיים ותיאום מדוייק של העיניים עם הידיים.
 
10. קשר עין- יד- זו היכולת לעקוב עם העיניים אחרי פעולת היד. למשל, התינוק מסוגל להושיט את ידו לעבר חפץ הנמצא מולו. הוא מסוגל לאחוז ברעשן ולעקוב אחריו בעיניו. הדבר נכון גם לקשר של העיניים עם הרגליים. ובהמשך, תפיסת כדור, ציור וכתיבה ועוד.
 שימו לב איך איתמר ממוקד עם עיניו בכף הרגל שלו אותה הוא אוחז בידיו.
 


כתבו לי ואחזור אליכם

התרגילים והתובנות המובאים באתר זה מתייחסים לתינוקות עם התפתחות תקינה, והם מובאים באופן כללי לגמרי. מטרתי היא דרך אתר זה להנגיש לכם, ההורים, את הידע שלי בהתפתחות תינוקות ופעוטות ולהעניק לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ביעילות ובנעימות.
אין הכוונה, במאמרים והכתבות המופיעים באתר, להציע פיתרונות לתינוק ספציפי זה או אחר.
 
בכל חשד לבעיה יש לפנות לבירור- האם אכן היא קיימת, מה טיבה ומה מקורה, וכמובן לטפל בצורה העונה באופן הטוב ביותר לממצאים שיתקבלו.
 
 
כדאי לדעת
טיפול בבעיות התפתחותיות יכול להיעשות בכל שלב ובכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו קשיים או עיכובים בשלב מאוחר. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד שבינקות הטיפול בקשיים ועיכובים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.