תפיסת העבודה

מאין באתי ולאן אני הולכת

למידה אינה מתחילה רק בכיתה א', כשמצופה מן הילד ללמוד לקרוא ולכתוב. למידה מתחילה כבר מן היום הראשון שתינוק מגיח לעולם. הכל חדש לו, את הכל הוא צריך ללמוד. וכשאני אומרת הכל, אני מתכוונת להכל. כל דבר שלנו נראה כמובן מאליו,למשל ריחות, למשל צלילים- עבור התינוק שלנו אלה דברים חדשים שעליו ללמוד.
ומה קורה לתינוק שאינו מצליח ללמוד לשכב על הבטן ולהרים את הראש? מה קורה לתינוק שמנסה פעם אחר פעם להתהפך אך אינו מצליח? מה קורה לו כשהסביבה נורא לחוצה מזה שהוא אינו עושה זאת?
אני מאמינה שתינוקות, בדיוק כמונו המבוגרים, מרגישים וחווים תחושת כישלון ואכזבה כשאינם מצליחים לעשות משהו. וזו הנקודה החשובה ביותר בעבודתי. פחות חשוב לי הצד הדידקטי של הדברים, חשובה לי תחושת ההצלחה של התינוק. חשוב לי שבשנים הראשונות והקריטיות ביותר להתפתחותו הכללית, יחווה כמה שיותר תחושות של הצלחה שיגרמו לו להאמין בעצמו וביכולות שלו. תחושות אלה הן שיבטיחו שידע בעתיד כי הוא מסוגל, כי הוא יכול להתמודד עם קשיים, כי הוא עשה את הכי טוב שהוא יכול כדי להצליח.

בנימה אישית,

שלום, אני אפרת ויש לי הפרעת קשב וריכוז. הנה הוצאתי את זה.
שנים התביישתי בקשיים להם גורמת הפרעת הקשב, הרגשתי פחות מוצלחת. אני מניחה שמילים שנזקרו לאוויר כמו: עצלנית, מפונקת, ילדה עם המון פוטנציאל אבל…, כל אלה לא עזרו לשיפור הדימוי העצמי בתור ילדה.

לימים אני מבינה שדווקא הקשיים האלה, הם אלה שהביאו אותי לעסוק בתחום בו אני עוסקת. הם אלה שהביאו אותי לחרוט על דגלי שאין דבר כזה ילד עצלן ואין דבר כזה ילד מפונק שלא רוצה ללמוד, הקשיים האלה הובילו אותי להבין שרוב רובם של הילדים המופרעים שמערכת החינוך דאגה לסלק אותם מן הדרך ובכך לפתור את הבעיה, הם בעצם ילדים עם קשיים כאלה ואחרים שהמערכת ויתרה עליהם ולכן הם ויתרו עליה בחזרה.

החשיבות של טיפול מוקדם

הטיפול בילד, כל ילד, הוא רב פנים וארוך טווח. תוצאות ההשקעה בו היום עשויות להתבטא גם בעוד שנים. כך גם חוסר ההשקעה. מה שאנו עושים היום, כך אני מאמינה, הוא היסוד של כל מה שיעשה בעתיד. בנין יציב וחזק יכול להבנות רק על יסודות בריאים, את זה תקראו פעמים רבות בכתבות שבאתר. אם יהיו היסודות בריאים, ייוצרו התנאים להתרחשויות חיוביות. על פי תפיסתי, במקרים רבים ליקוי גורר ליקוי: היום זה עיכוב בהתפתחות, מחר אלה קשיים מוטוריים ואחר כך יתכנו גם ליקויי למידה. ולכן שמתי לי למטרה ללמד ולהדריך תינוקות והוריהם, ולהטיף שבכל בעיה יש לטפל בזמן אמת, כי מאוחר יותר הטיפול בתוצאותיה קשה ומסובך פי כמה.

פנתה אלי אם דואגת  שבקשה שאבחן את סביבת הגידול של בנה התינוק, כדי לדעת אם היא מספקת. התרגשתי מגישתה של אותה אמא שבדאגתה לבנה הפעוט הבינה שחשוב לדעת, כמה שיותר מוקדם, אם ישנה בעיה, אך חשוב לא פחות לדעת שאין בעיה. בכך היא מיישמת את אמונתי (הנסמכת על מחקרים) שהחודשים הראשונים בחיי האדם הם החשובים ביותר, מפני שבהם עליו לרכוש את המיומנויות שילוו אותו כל חייו. אם יעשה זאת כהלכה, מירב הסיכויים שדרכו תהיה סלולה. מה שיחמיץ בתקופה זו, עלול להעיק עליו עד אחרון ימיו

בספרה של ד"ר רונית פלוטניק "לגדול אחרת" היא מביאה מחקרים מהארץ ומהעולם המראים כי ישנם מאפייני מזג אצל תינוקות שניתן להתייחס אליהם כמנבאי קשיים בלמידה ובקשב וריכוז בעתיד. גם ד"ר נויה ספקטור (מאבחנת ומטפלת מומחית בלקויי-למידה, דוקטור לפסיכולוגיה חינוכית – חינוך מיוחד, www.noya.co.il) מציינת שילדים מעוכבי-התפתחות, מאחרים בפיתוח שפה ומתקשים בביצוע מוטורי, הם ברובם ילדים לקויי-למידה או בעלי ליקויי למידה מורכבים בתסמונות של ליקויים התפתחותיים אחרים.

אני מזכירה את האילנות הגבוהים בהם נתליתי, כדי להמחיש ולהדגיש את החשיבות שמיחסים מומחים לגילוי המוקדם של עיכובים התפתחותיים המאפשר להעניק לתינוק את הטיפול הטוב ביותר. תפקידי, כך אני מאמינה, הוא לתמוך בהורים השותפים לאמונתי שתמיד יש מה לעשות כדי לשפר, ולהדריך אותם כיצד לעשות זאת בדרך הטובה ביותר; התינוק מאחר בהתפתחותו, אנו נמצא את דרך הלמידה הנכונה והמתאימה עבורו. תנועותיו מסורבלות ומקשות עליו, אנו נדריך אותו. ואם רק ירצה לבוא לתוכנית העשרה, גם את זה אעשה בשמחה.

קישורים מומלצים: