165
165

סימנים מוקדמים להפרעה בהתפתחות הקשר אצל תינוקות

נכתב עפ"י מאמר של ד"ר חנה אלונים, מייסדת מרכז מפנה המתמחה בעבודה עם פעוטות המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי.
 
ברחבי עולם מושקעים מאמצים רבים בחקר תופעת האוטיזם, אך סיבת התופעה עדיין לא ברורה. ממצאים רבים מצביעים על גורמים גנטיים הקשורים גם בהיבטים סביבתיים, אך בשלב זה עדיין לא ניתן להצביע על גורמים מסוימים.
ב- 2012 דווח בישראל על מקרה אחד של אוטיזם לכל 180 ילדים! (בארה"ב אחד לכל שמונים).
גיל האבחון בישראל הוא, בדרך כלל, שנתיים. אף שזהו, לכל הדעות, גיל מוקדם אין הוא מוקדם דיו מפני שגיל הינקותהוא קריטי בתהליך הבניה של מערכות הוויסות התחושתי- רגשי- קוגניטיבי של הילד.
במחקר שנעשה במרכז מפנה, לטיפול, מחקר והכשרה, אליו מגיעות לטיפול משפחות שילדם אובחן באוטיזם נבדקו ילדים בני 2-3 אשר אובחנו באוטיזם. הבדיקה, בעזרת סרטי וידאו משפחתיים, נעשתה לגבי התקופה בה ההורים עדיין לא חשדו בדבר ונמצא שהיו, כבר אז, סימנים מוקדמים לאוטיזם אצל חלק מכריע מהילדים הנבדקים, חלקם מינוריים עד כדי כך שההורים לא הבחינו בהם. פעמים רבות ההורים הם הראשונים לזהות שמשהו אינו כשורה. חלקם מדווחים על התפתחות תקינה עד גיל שנה ונסיגה לאחר מכן. אחרים טוענים שחשו במשהו מיד מההתחלה, אך הסובבים אותם אמרו להם שהם היסטריים ואין מה לדאוג. כך או כך, חשוב מאד לעבוד עם הורים הנמצאים בשלב הזה, מפני שכאשר תינוק אינו מגיב להוריו הם, באופן טבעי, מתחילים לפתח חרדות אשר מוקרנות על התינוק.
במחקר הנ"ל ניתן היה לזהות 8 נורות אדומות שיכולות להתריע בפני בעיה בהתפתחות הקשר כבר בגיל הינקות.
נורות אדומות: סימנים להפרעה רציפה בהתפתחות הקשר בשנת החיים הראשונה.
1. פסיביות יתר: חוסר בכי, חוסר תנועה, חוסר ענין בסובב- מדובר בתינוקות שאינם מגלים ענין ראשוני בסביבה, כפי שניתן לראות כבר מגיל 3-4 חודשים.
 
2. פעילות יתר: בכי מתמיד (ללא אבחנה של סיבה רפואית), חוסר שקט פיזי.
סימפטום זה מנוגד לראשון. מדובר בילדים "שאינם מוצאים את מקומם", נעים או בוכים בחוסר שקט בולט רוב שעות היממה.
 
3. חוסר רצון או התנגדות לאכול או לינוק: אחוז גבוה מהילדים בספקטרום האוטיזם מגלים אי הסתגלות בהרגלי האכילה שלהם כבר בשבועות או בחודשים הראשונים של חייהם- הנקה, מעבר לפירות, מוצקים. התנגדות או אי הסתגלות עלולה להעיד על חוסר וויסות תחושתי.
 
4. חוסר תגובה לקול או לנוכחות של הורה- אין הפניית ראש, חיוך או מלמול: תינוק הלוקה בבעית שמיעה לא מגיב לנוכחות הורה ומגיב להבעות פנים. במקרה זה יש לעשות בדיקת שמיעה יסודית ע"מ להבדיל בין תגובה לקול ותגובה לנוכחות.
 
5. רתיעה ממגע: תינוקות "מוצפים" הם בעלי רגישות יתר סנסורית (חושית) וטקטילית (עורית) ולכן עלולים להירתע או לחוש שלא בנוח ממגע של הורה או כל אדם אחר.
 
6. חוסר קשר עין (קיים קשר עין עם חפצים): לקשר עין השפעה רגשית מכרעת במערכת יחסי הגומלין. לתינוקות המתקשים ליצור קשר עין עם אדם, אין בדרך כלל קושי ליצור קשר עין עם חפצים.
 
7. התפתחות מוטורית מאוחרת: לעיתים מאופיינת התפתחותו של תינוק בהיפוטוניה (טונוס שרירים נמוך) והתפתחות מוטורית מאוחרת. לחילופין, ניתן לראות גם תינוקות עם היפר טונוס (טונוס שרירים גבוה ונוקשה). סימן זה אינו מובהק היות שחלק מהתינוקות המאובחנים באוטיזם מגלים התפתחות מוטורית מהירה.
 
8. גדילה מואצת של היקף הראש ביחס לנקודת ההתחלה: נמצא שאצל ילדים שאובחנו באוטיזם נתגלו ממדי היקף הראש נורמטיביים לאחר הלידה, אך במשך שנה גדל ההיקף באופן מואץ בהשוואה לתינוקות אחרים עם התפתחות תקינה.
סימן זה אינו מובהק וגדילה מואצת של הראש יכולה להעיד גם על תסמונות אחרות.
 
חשוב: לא כל הפרעה בהתפתחות הקשר תתפתח בהכרח לאוטיזם, אך כל מצב של אוטיזם מתחיל בהפרעה בהתפתחות הקשר.
 
לאחר שקיבלתי את הסמכתי, כמטפלת מוסמכת לעבודה עם פעוטות המאובחנים על הספקטרום האוטיסטי ממרכז מפנה, התחלתי לעבוד עם משפחות רבות וראיתי איך איתור מוקדם ועבודה אינטנסיבית מביאים לתוצאות מדהימות.
אם אתם מזהים אצל ילדכם כמה מן הנורות האדומות, אל תחכו. צרו קשר והתחיל לברר.
לקבלת ייעוץ, התקשרו כעת 050-7869334
 
זיהוי מוקדם וטיפול מתאים , יכול לשנות את מהלך התפתחותו של תינוק / פעוט המראה קשיי ויסות ויצירת קשר.
 
 
 


כתבו לי ואחזור אליכם

 

לקבלת המדריך המלא להתפתחות תינוקות

התרגילים והתובנות המובאים באתר זה מתייחסים לתינוקות עם התפתחות תקינה, והם מובאים באופן כללי לגמרי. מטרתי היא דרך אתר זה להנגיש לכם, ההורים, את הידע שלי בהתפתחות תינוקות ופעוטות ולהעניק לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ביעילות ובנעימות.
אין הכוונה, במאמרים והכתבות המופיעים באתר, להציע פיתרונות לתינוק ספציפי זה או אחר.
 
בכל חשד לבעיה יש לפנות לבירור- האם אכן היא קיימת, מה טיבה ומה מקורה, וכמובן לטפל בצורה העונה באופן הטוב ביותר לממצאים שיתקבלו.
 
 
כדאי לדעת
טיפול בבעיות התפתחותיות יכול להיעשות בכל שלב ובכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו קשיים או עיכובים בשלב מאוחר. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד שבינקות הטיפול בקשיים ועיכובים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.

לקבלת המדריך המלא להתפתחות תינוקות

כתבו לי ואחזור אליכם