165
165

כל ילד מתפתח בקצב משלו? לא בדיוק

“אני מיואשת ואובדת עצות", כתבה לי סבתא של אלון (שם בדוי).
לפני שבועיים אלון התחיל גן חדש. הוא בן שנה וחודש, ועוד לפני שהספיק להסתגל לגן החדש או להבין למה אמא לא איתו שם ומי נגד מי, הכריזה מנהלת הגן שלאלון יש בעיית התנהגות חמורה. בעיית התנהגות חמורה? תהיתי לעצמי. מדובר בתינוק בן שנה וחודש. המשכתי לקרוא את דבריה של הסבתא. "אלון נושך ילדים ולכן הציבו לנו אולטימטום: או שנצמיד לאלון סייעת, או שיוציאו אותו מהגן".

בכל פעם שאני נזכרת בו, הסיפור הזה מרגיז אותי. כדי לא להשאיר אתכם במתח, רק אספר שאלון עבר לגן מכיל יותר, בהחלטת המשפחה. לפני המעבר לגן, הסבתא ואני החלטנו שאגיע לגן כדי לראות את אלון ולהתרשם ממנו. בתצפית הראשונה על אלון, מצאתי ילד מתוק להפליא. גדול מבחינה פיזית ומפותח מבחינה מוטורית וקוגניטיבית, רק שקצב התפתחות השפה שהציג היה איטי ביחס לקצב ההתפתחות המוטורית והקוגניטיבית. לכן, נוצר אצלו קושי בתקשורת עם ילדי הגן. כשילד מציג התפתחות טובה ומהירה בתחום המוטורי והקוגניטבי, עשויה להתפתח ציפיה שהוא יציג את אותו הקצב גם בתחום השפתי. אך לא תמיד זה נכון, הרבה ילדים עדיין אינם מדברים בגיל שנה וחודש.

התקשורת של אלון עם ילדים אחרים התקיימה לרוב במשיכות ונשיכות. לא נעים, אבל עדיין זו צורת תקשורת מקובלת בשלב התפתחותי זה. צוות הגן תאר באוזניי את אלון כילד אלים שנושך באופן אכזרי. אפשר להבין את הרצון של הצוות להגן על הילדים האחרים, ובכל זאת היה מצופה מצוות חינוכי שיכיר את השלב ההתפתחותי שבו אלון נמצא ויעזור לו לתקשר טוב יותר עם הילדים. ציפיתי מהצוות להבין את הקושי של אלון ולסייע לו.

הקושי שלו נבע מהפער בין ההתפתחות שלו בתחומים שונים. בעוד שהפגין יכולת גבוהה בתחום אחד, הוא חווה קושי בתחום אחר וזה גרם לו להתנהג כפי שהתנהג. הבשורות הטובות הן שעם התייחסות נכונה, הפערים הללו יכולים להצטמצם ולהקל את חייהם של ילדים וסביבתם.

כבר למעלה מעשור שאני עובדת בתחום של התפתחות תינוקות ופעוטות ושומעת תדיר את המשפט "כל ילד מתפתח בקצב שלו". ובכן, זה לא בהכרח נכון ויותר מזה, האמונה הזאת גורמת לעיתים לפספס בעיות וקשיים אמיתיים בהתפתחות ילדים.
התפתחות תינוקות היא רצף לינארי, שכולל מעבר משלב לשלב, כאשר לכל שלב יש קצב בו יופיע וקצב בו יגיע לכדי מיצוי ויאפשר לעבור לשלב הבא. בכל שלב אנו לומדים ומתרגלים את המיומנויות הנחוצות לנו בשלב הבא. בקרב תינוקות, לדוגמה, שכיבה על הבטן מהווה את הבסיס ליכולתם להרים את הראש ולאחר מכן להתהפך, לזחול וכן הלאה.קצב הופעת שלבי ההתפתחות עשוי להשתנות מתינוק לתינוק. עם זאת, בכדי שבכל זאת נוכל להעריך את ההתפתחות של תינוקות וילדים ולדעת מי מהם מתקשה וזקוק לעזרה, קיימים סרגלי התפתחות המציינים את הזמנים התקינים להופעת כל שלב התפתחותי. אלה זמנים שנבדקו על כלל האוכלוסייה והוגדרו כנורמה.

פעולת ההתהפכות, למשל, מתרחשת בדרך כלל בין גיל 4-6 חודשים, בקרב תינוקות שכבר סיגלו לעצמם שכיבה נינוחה על הבטן, שכבר יודעים לבלות במנח זה זמן מה ולבצע העברות משקל מצד לצד. נכון שיש תינוקות שיתחילו להתהפך בגיל ארבעה חודשים, ויש שיעשו זאת רק לקראת שבעה חודשים וגם אלה וגם אלה מתפתחים באופן תקין. ההבדלים בין התינוקות נובעים מקצב התפתחותי שונה.

קושי התפתחותי, לעומת זאת, מאותת שקיימת בעיה כלשהי המפריעה לתינוק לעבור לשלב הבא. אם נדגים שוב על פעולת ההתהפכות, אז תינוק בן 4-6 חודשים שעדיין לא מרגיש בנוח בשכיבה על הבטן, לא מצליח לבלות ולשחק במנח זה ליותר ממספר דקות בודדות, מבצע תכופות מנח אווירון (פריסה הצידה ולמעלה של הידיים והרגליים) - מציג קושי ברכישה של מיומנויות הנחוצות להתהפכות. הקושי עשוי ליצור כדור שלג כאשר קושי אחד גורר אחר והתוצאה היא תינוק שמציג קצב התפתחות איטי הנובע מקשיים.

ד"ר חוה שלהב שוללת בספרה "פסיעות ראשונות במרחב" עוד אמונה רווחת: "לא תמיד תינוקות מתפתחים אם רק מניחים להם להתפתח". הראיה שהיא מציגה היא "שבעשורים האחרונים חל גידול במספר הילדים עם בעיות מוטוריות, התנהגותיות וחברתיות כבר בכיתות הגן". משרד הבריאות מפרסם נתונים לפיהם כ-10% מכלל הילדים מציגים איחור משמעותי בתהליכי התפתחות השונים.

על בסיס ההבנה הזו חשוב לבחון אם תינוק שעדיין לא מתהפך בגיל שבעה חודשים, אינו עושה זאת בגלל קושי המונע ממנו לעשות זאת, או שקצב ההתפתחות שלו איטי. האם ילד שנמנע בגן מפעילויות יצירה בוחר זאת לאחר שניסה להשתתף בהן והבין שהוא לא אוהב פעילויות כאלה, או שמא בגלל קושי המונע ממנו להשתתף כמו למשל קושי באחיזת טוש?

אין זה אומר שכל תינוק שמעט מתעכב או מתקשה יישאר בשלב ההתפתחותי הזה לנצח. יש גם תינוקות שיש להם את היכולות המוטוריות הדרושות לשלב הבא, אך מסיבה כלשהי הם עדיין לא בשלים לעבור אל השלב הבא. בדיקה שלהם ועבודה איתם תסייע לקבוע שמדובר בקצב התפתחות איטי ולא בקושי התפתחותי, ובבוא העת הם יתקדמו אל השלב הבא.

אחד היתרונות של ימינו הוא המידע הרב שניתן לצרוך באינטרנט. אני ממליצה לקרוא בספרים או באתרים שונים מה מצופה מילדיכם בכל שלב התפתחותי. כך שבפעם הבאה, כשאחות טיפת חלב תשאל אתכם האם התינוק שלכם, בן החצי שנה, מוחא כפיים (סיפור אמיתי), תדעו שאין צורך להילחץ - הוא עדיין לא אמור לעשות זאת. כשתדעו מה מצופה מילדיכם בכל גיל ושלב התפתחותי, תוכלו לדעת האם הוא מתקשה וצריך עזרה. איתור מוקדם של קשיים בהתפתחות והתערבות בזמן עשויים למנוע עיכובים התפתחותיים, שעשויים ללוות את הילד עוד שנים ארוכות.

יחד עם זאת, ברור שהתפתחות היא לא תחרות וממש אין צורך לעמוד עם סטופר מעל ראשו של הילד ולתזמן את קצב ההתפתחות שלו, אבל בהחלט כדאי לעקוב, כי ידע על התפתחות ילדכם יעזור לכם להעריך האם הכל מתנהל כשורה או האם יש צורך בחיזוק. 

כפי שהופיע לראשונה במדור משפחה, עיתון הארץ.

כתבו לי ואחזור אליכם

 

לקבלת המדריך המלא להתפתחות תינוקות

התרגילים והתובנות המובאים באתר זה מתייחסים לתינוקות עם התפתחות תקינה, והם מובאים באופן כללי לגמרי. מטרתי היא דרך אתר זה להנגיש לכם, ההורים, את הידע שלי בהתפתחות תינוקות ופעוטות ולהעניק לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ביעילות ובנעימות.
אין הכוונה, במאמרים והכתבות המופיעים באתר, להציע פיתרונות לתינוק ספציפי זה או אחר.
 
בכל חשד לבעיה יש לפנות לבירור- האם אכן היא קיימת, מה טיבה ומה מקורה, וכמובן לטפל בצורה העונה באופן הטוב ביותר לממצאים שיתקבלו.
 
 
כדאי לדעת
טיפול בבעיות התפתחותיות יכול להיעשות בכל שלב ובכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו קשיים או עיכובים בשלב מאוחר. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד שבינקות הטיפול בקשיים ועיכובים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.

לקבלת המדריך המלא להתפתחות תינוקות

כתבו לי ואחזור אליכם