165
165

התפתחות איטית - מה קרה כשהתינוק לא מתפתח לפי הספר

 כשחושבים על זה, זה ממש נורא. כבר מגיל אפס כל הזמן נותנים לנו ציונים- הוא הרים את הראש בגיל חודשיים- שלושה? הוא התהפך עד גיל שישה חודשים? מה, הוא בן שמונה חודשים ועדיין לא זוחל? וכך הלאה וכך הלאה, עד סוף ימינו.

אז מצד אחד זה באמת מעצבן, למה צריך על כל דבר לתת ציון?
 אך מצד שני, ופה אתייחס להתפתחות של תינוקות, סרגלי ההתפתחות מהווים עבורנו (אנשי המקצוע) כלי חשוב להערכת ההתפתחות של התינוק.
 
הגישה הרווחת כיום היא להסתכל על התפתחות התינוק כעל תמונה כוללת ולא כעל אוסף פעולות יחידות שהוא עושה או לא עושה ולי, באופן אישי, חשוב גם לראות את איכות הפעולות שלו ולא רק לסמן √ על זחילה או התהפכות.
 
מהי תמונה כוללת?
 
כשתינוק בן שמונה חודשים עדיין אינו זוחל, אבקש לדעת מהוריו איך היתה התפתחותו של תינוקם עד כה: האם הסכים לשכב על הבטן? מתי הרים את הראש? מתי החל להתהפך איך הוא ישן, איך הוא אוכל ועוד. הכרת קצב התפתחותו תיתן לי תמונה רחבה יותר של תהליך התפתחותו והיא תהיה חלק משיקולי בעת בחינת העיכוב בזחילה.
 
דבר חשוב מאוד שסרגלי ההתפתחות נותנים לנו הוא האפשרות לאתר קשיים ובעיות בהתפתחות ולהתייחס אליהם בזמן אמת. אני מאמינה גדולה מאוד באיתור בעיות מוקדם ככל האפשר ובהתערבות מוקדמת. מניסיוני, הן המקצועי והן האישי, מרבית הבעיות לא נעלמות עם הזמן אלא מקבלות צורות שונות בגילאים שונים.
 
אלה מכם העוקבים אחרי מאמרי השונים, בוודאי הבחינו כבר בדגש החזק שאני שמה על הקשר בין בעיות בהתפתחות בגיל הינקות ללקויות למידה המתגלות בהמשך. אני רוצה לחזור ולהזכיר כי השנה הראשונה, ויש מומחים האומרים השנתיים הראשונות, לחיי התינוק הן המשמעותיות ביותר בחייו- זה הזמן בו הוא רוכש את מיומנויות הבסיס לפעילויות היומיומיות. כמו- כן מתחילים, בתקופה זו, להתגבש אישיותו, בטחונו העצמי והערכתו העצמית על בסיס חוויות של הצלחות וכשלונות.
 
לכן, כשבבסיס יש בעיה או קושי שלא מקבלים את ההתייחסות הנכונה, קיימת סבירות כי הם יופיעו בהמשך הדרך בצורות שונות. לדוגמא, יכולת תיאום עין- יד המתפתחת בגיל הינקות, החל מגיל שלושה חודשים, מאפשרת לתינוק להושיט את ידו אל עבר צעצוע. עם הזמן ושכלול היכולת הוא יהיה מסוגל לתפוס את הצעצוע ואף להכניס אותו אל פיו. בהמשך זה יוביל ליכולת להשחיל את הטבעות במשחק הגליל עם הטבעות, ומאוחר יותר תגיע היכולת לשרבט ולצייר וגם לכתוב. וכשמדברים על יכולת התיאום בין עין ויד, כמובן שחייבים לדבר גם על יכולת האחיזה המתפתחת אף היא בגיל הינקות. תחילה לומד התינוק לאחוז חפצים גדולים,יחסית, כמו רעשנים ואח"כ חפצים קטנים יותר הדורשים ממנו לתרגל את היכולת של אחיזת פינצטה או צבת (אצבע אגודל). כל זה יוביל אותו ליכולת לאחוז בעיפרון ולצייר ולכתוב.
 
זוהי רק דוגמא אחת ליכולות המתפתחות בגיל הינקות, הנחוצות בהמשך החיים לפעולות בסיסיות ויומיומיות. חשוב מאד, אם כן, לדעת ולהבין שאם באחת מחוליות השרשרת יש בעיה היא עשויה להשפיע על יכולות ומיומנויות חשובות אחרות ומכאן החשיבות הרבה בהתייחסות לדברים בזמן אמת. ועוד אוסיף שבגילאי הינקות קל מאוד להשפיע ו"לתקן" את הדברים מה שבהמשך, בגילאי הגן ובית- הספר הופך להיות מסורבל יותר וארוך יותר.
 
בעייני, אם כן, העניין הוא לא רק האם התינוק מתפתח לפי הספר או לא, אלא גם כיצד הוא מתפתח? איך הוא מבצע את הפעולות ומה איכותן?
סה"כ כולנו רוצים להעניק לילדנו נקודת פתיחה טובה להמשך החיים.
 
 


כתבו לי ואחזור אליכם

 

לקבלת המדריך המלא להתפתחות תינוקות

התרגילים והתובנות המובאים באתר זה מתייחסים לתינוקות עם התפתחות תקינה, והם מובאים באופן כללי לגמרי. מטרתי היא דרך אתר זה להנגיש לכם, ההורים, את הידע שלי בהתפתחות תינוקות ופעוטות ולהעניק לכם כלים לסייע לילדכם להתפתח ביעילות ובנעימות.
אין הכוונה, במאמרים והכתבות המופיעים באתר, להציע פיתרונות לתינוק ספציפי זה או אחר.
 
בכל חשד לבעיה יש לפנות לבירור- האם אכן היא קיימת, מה טיבה ומה מקורה, וכמובן לטפל בצורה העונה באופן הטוב ביותר לממצאים שיתקבלו.
 
 
כדאי לדעת
טיפול בבעיות התפתחותיות יכול להיעשות בכל שלב ובכל גיל, ומבחינה זו זוהי בשורה מעודדת עבור מי שאצל ילדו התגלו קשיים או עיכובים בשלב מאוחר. עם זאת, חשוב לזכור שבעוד שבינקות הטיפול בקשיים ועיכובים הוא פשוט ומהיר, בגילאים מאוחרים יותר הוא ממושך ומסובך, כי אז יש להתמודד גם עם תוצאותיהם. לכן- זמן אמת הוא הזמן הנכון! והפתגם "אל תדחה למחר את מה שאפשר לעשות היום" נכון מאי פעם.

לקבלת המדריך המלא להתפתחות תינוקות

כתבו לי ואחזור אליכם