הליכה

by אפרת פינקלר on 7 בדצמבר 2010

 

"בסוף כולם הולכים", מכירים את המשפט הזה?

זה נכון שכל התינוקות לומדים ללכת אך עלינו, ההורים, לוודא שהם הולכים בצורה תכליתית ויעילה.

מהי תנועה תכליתית?

תנועה תכליתית היא תנועה לצורך מסוים. לדוגמא, תנועת ההליכה תכליתה יצירת תנועה ממקום למקום.

ומהי תנועה יעילה?

תנועה יעילה היא תנועה מדויקת שנעשית תוך השקעת מינימום אנרגיה.

מטרתנו ללמד את התינוק לבצע את התנועה התכליתית (ההליכה במקרה שלנו) בצורה שתדרוש ממנו השקעת מינימום אנרגיה. חשוב לדעת כי הליכה לא נכונה עלולה לגרום בעתיד לכאבי גב ורגליים ולשחיקה של מפרקים.

הליכה יעילה ותכליתית מחייבת מספר יכולות. מאידך קיימות תופעות המפריעות לרכישת הליכה כזו. לכן יש לזהות המצאות היכולות הרצויות, ואם אינן בנמצא או שאינן מגובשות די הצורך, יש לטפל ברכישתן ו/או לחזק אותן. בתופעות המפריעות יש לטפל, כמובן.

ומהן אותן יכולות ותופעות מפריעות?

גמישות יתר: גמישות יתר במפרקי הירכיים או במפרק הקרסול עלולה לעכב רכישה של שלבי ההתפתחות השונים, החל מזחילה, דרך ישיבה ועד לעמידה והליכה. אצל תינוקות עם גמישות יתר טווח התנועה של המפרק גדול מהרגיל. כשמדובר בהליכה אנו מתייחסים למפרק הירך ולמפרק הקרסול. גמישות יתר במפרק הירך גורמת לפיסוק רחב מאוד וגמישות במפרק הקרסול מאפשרת טווח תנועה מעבר לרצוי, של הקרסול. תינוקות להם גמישות יתר יתקשו לעבור לעמידה ולהליכה, כי ההליכה בפיסוק רחב מאוד היא קשה מאוד ואינה נוחה. הם יתקשו גם לשמור על שיווי משקל ועל יציבות כף הרגל על הרצפה.

הטיפול בגמישות יתר מטרתו למזער אותה, עד כמה שניתן, כדי לעזור לתינוק להגיע להליכה עצמאית ויציבה. ליווי התפתחותי יכול לעזור לכם ללמוד כיצד להתמודד עם גמישות היתר של תינוקכם וכיצד לעודד אותו להגיע לכל שלבי ההתפתחות.

הליכה על קצות האצבעות: ישנם תינוקות שלא משתמשים בכל כף הרגל כשהם הולכים, אלא דורכים רק על קצות האצבעות. זוהי בהחלט הליכה פחות יציבה ויעילה. בעת ההליכה על התינוק להשתמש בכל כף הרגל שלו, כך שמשקלו עובר מהחלק האחורי של כף הרגל אל החלק הקדמי שלה וצידי כפות הרגליים מאזנים אותה.

הליכה על הצד החיצוני או הפנימי של כף הרגל- בהמשך לנקודה האחרונה, ישנם תינוקות הדורכים בעיקר על הצד החיצוני של כף הרגל או על הפנימי. זה לא תקין מאותה סיבה שהסברתי בנקודה האחרונה.

דוגמא לטיפול בעזרת ליווי התפתחותי: לתת לתינוק תחושה ברורה של כל כף הרגל וללמד אותו להשתמש בכל חלקי כף הרגל כדי להגיע להליכה בטוחה ויציבה. למעשה צריך לבסס את העמידה שלו.

בעיות בשיווי משקל: תינוק שמרבה ליפול בזמן ההליכה (לא מדובר על תינוק שזה עתה החל ללכת), חשוב לבדוק את מערכת שיווי המשקל שלו ולטפל בה, במקרה הצורך.

ראשית יש לשלול בעיות ראיה ושמיעה ולאחר ששללנו זאת, לעבוד איתו על שיווי משקל.

ליווי התפתחותי לעבודה על שיווי משקל: משחקים שיגרמו לתינוק לצאת משיווי משקל ויגרו את מערכת שיווי המשקל שלו. (נדנדות,למשל).

הליכה נוקשה: הליכה יעילה מחייבת יכולת להפריד בין התנועות. תינוקות שאין להם את היכולת לעשות זאת נעים בקשיחות רבה, לא מסוגלים לבצע פעולות תוך כדי עמידה, מתקשים להתכופף או לעבור מעמידה לישיבה.

מה עושים בליווי התפתחותי? עם תינוקות כאלה יש לעבוד על הצלבות והפרדות בין תנועות הגוף ועל ריכוך התנועה שלהם.

גם עיכובים או בעיות בשלבי התפתחות מוקדמים יותר עלולים להביא להליכה לא יציבה ולא יעילה.

אביא מספר דוגמאות:

1. בעיות בשלב השכיבה על הבטן והרמת הראש- בשלב הזה מתפתחת יכולת קירוב הידיים ותנועתיות בית החזה וכך מתחילה להתפתח מערכת שיווי המשקל. כמו- כן מתחזקים שרירי הצוואר, שבהמשך יסייעו להחזיק את הראש בזמן העמידה.

2. קשיים בהתהפכות או תינוק המתהפך לצד אחד בלבד- בשלב ההתהפכות מתחיל התינוק ללמוד שלגופו שני צדדים. מתחילות להתפתח הקואורדינציה והיכולת לשלוט על שני צידי הגוף, וכמובן מתחזקת מערכת שיווי המשקל. כל אלה מיומנויות חשובות מאוד להליכה, בלעדיהן התינוק יתקשה מאוד לעבור להליכה או ירבה ליפול.

3. בעיות בזחילה, או דילוג על שלב הזחילה- השימוש בכפיפה הצידית בזמן הזחילה והמעברים בין מצבי זקיפה לכפיפה מפתחים מאוד את תנועתיות הגב. הזחילה מתרגלת את ההצלבות, למעשה את ההפרדה בין צד ימין וצד שמאל של הגוף, ומאפשרת תרגול של חציית קו האמצע. ללא יכולות אלה יתקשה מאוד התינוק בשלב ההליכה ובעתיד עלול להציג קשיים בפעילויות נוספות כמו ציור, כתיבה, משחקי כדור ועוד.

עד כאן הצגתי בעיות התפתחות שכיחות בדרך לרכישת ההליכה, והסברתי איך ליווי התפתחותי עוזר בפתירתן. עכשיו הגענו לשאלה החשובה: מה הלאה, מה עושים? אז ראשית, הטיפול הוא פשוט ויכול גם להיות מהנה, כך שאין סיבה להיתפס לבהלה, אך גם לא לשאננות. שנית- אני חוזרת על דברים שאמרתי וכתבתי: כל שלב בהתפתחות התינוק הרך הוא הכנה לשלב ההתפתחות הבא שלו. בשלב הזה של חייו, חשוב מאד לעתידו של התינוק שהדברים יילמדו כראוי.דילוג על שלבים או ביצוע לקוי שלהם עלולים להיות משמעותיים.

מסיבה זו אני גורסת שבמקרה של חשד לבעיה אין להסתפק ב"נחכה ונראה" ואף לא, בייעוץ מרחוק. ייעוץ מרחוק, כבודו במקומו מונח, אך הוא יכול לתת תשובה ראשונית וכללית בלבד, ותועלתו בזמינות המידע שבו ולא יותר. לכן המלצתי היא לנקוט פעולה ולברר את הענין עם מי שזו מומחיותו- מלווה התפתחותית, למשל. היא, שתראה את התינוק/ת, אולי תבחין גם בדברים שנסתרו מעיני ההורים, ובכל מקרה תהיה אבחנתה מדויקת ומועילה, וההדרכה לטיפול נכונה ובעיקר מדויקת ומותאמת אישית לתינוק. האין ילדך/תך היקר/ה שווה את זה?

רוצים לדעת כיצד תוכלו לעזור לתינוקכם ללמוד ללכת- צרו קשר

מה אתם חושבים?

לפוסט הקודם בנושא:

לפוסט הבא בנושא: