Thesis/Menubar Integration Failed. Please install & activate the Menubar Plugin and SuckerFish or SuperFish template.

Templates should be uploaded to a folder you create at wp-content/plugins/menubar-templates

זחילה לא תקינה והשפעותיה

על ידי אפרת פינקלר ב 4 ביוני 2010

"גם מסע של אלף מילין, מתחיל בצעד אחד" אומר פתגם סיני ידוע. כפי שנאמר כבר לא אחת, ההתפתחות של התינוק נעשית בשלבים, כשכל שלב מהוה את הבסיס לזה שאחריו. ברור, מכאן, שלסדר של שלבי ההתפתחות ולמועדיהם יש חשיבות רבה, כי כל עוד לא מוצה שלב מסוים בהתפתחות ולא נרכש כהלכה, לא יוכל התינוק ללמוד את השלב הבא בצורה ראויה.

יכולת הלמידה של התינוק- הילד- הנער- הבוגר, קשורה ליכולותיו המוטוריות: ממעקב אחרי יכולותיהם של ילדים בשיעורי תנועה, התברר כי יש קשר מובהק בין רמת ביצועיהם בשיעורים אלה לבין הישגיהם בלימודים. ילדים בעלי יכולת מוטורית משופרת, הישגיהם בלימודים טובים יותר ולהיפך.

לזחילה נודעת חשיבות רבה להתפתחות המוטורית בעתיד ולכן אעמוד, תחילה, על חשיבותה של הזחילה התקינה ועל הבעייתיות שבדילוג על שלב ההתפתחות החשוב הזה, ולאחר מכן אדגים, בקצרה, את הקשר שבין יכולות למידה ומיומנויות מוטוריות.

בגיל הינקות נבנות במוח רשתות עצביות אותן יוצרת התנועה. רשתות אלה הן התשתית של תהליך הלמידה. בעת הזחילה מופעלות שתי אונות המוח (המיספרות) בדרך מאוזנת: לראשונה מפעיל התינוק את שתי הידיים ואת שתי הרגליים בהתאמה, וכן את שתי האוזניים, שתי העיניים ואת הגוף. שרירים רבים משתתפים בפעילות זו והתיאום ביניהם הוא זה שיוצר את איכות התנועה.

לא פעם מתייחסים חוקרים אל המוח כאל שריר, אותו יש לתרגל שוב ושוב, על מנת לקבל תוצאה איכותית. כשאנו חוזרים, בגיל הינקות,  על תנועה שוב ושוב, אנו מחזקים את המסלולים הרלוונטיים שנבנו במוח, וכך היא הופכת קלה ומהירה. בעת הזחילה מופעלות מספר מערכות שרירים, להן חשיבות קריטית בהמשך הדרך, ויחד עמן מופעלים במוח האזורים המתאימים.

הניסיון מראה שניתן להשפיע על המוח באמצעות תנועות, כלומר תרגול מוטורי מפעיל את המוח:

  • הזחילה מתרגלת את מערכת ההצלבה. הצלבה היא היכולת להפעיל את שתי ההמיספרות במוח באופן תקין. בגילאים צעירים תתבטא פעילות לא תקינה של מערכת ההצלבה בהתנהלות מוטורית מסורבלת, קושי במשחקי כדור ועוד.
    מטפלים בילדים לקויי למידה, מודעים לקשר שבין לקויות למידה כמו קריאה, מתמטיקה וכתיבה, לבין זחילה מועטה או דילוג על שלב הזחילה, בינקות.
  • הזחילה מחזקת את חגורת הכתפיים כתוצאה מפעולת הידיים על הרצפה. חגורת כתפיים שאינה חזקה די הצורך יכולה לגרום בעתיד לקושי באחיזת עפרון ולקושי בתפקודי מוטוריקה עדינה.
  • בזחילה משתתפת גם מערכת שיווי המשקל (המערכת הווסטיבולרית). בזמן הזחילה מתבצעות העברות משקל מצד לצד, דבר המשפר את מערכת שיווי המשקל. זחילה לא תקינה או דילוג על שלב הזחילה, עשויים לגרום בעתיד לקושי בשמירה על שיווי המשקל במנחים שונים.
  • הזחילה על שש, המתבצעת על ידי יד וברך נגדיות, משנה אצל התינוק את השימוש שהכיר באוזניו ובעיניו, מאחר ועד כה ראשו היה צמוד למשטח. בשלב זה לומד התינוק להשתמש בשתי עיניו יחד, מוחו יפתח את היכולת לקלוט בו-זמנית שני מידעים חזותיים נפרדים ולשלב אותם לתפיסה אחת. דבר זה מחייב שימוש במעגלים מורכבים במוח והוא הבסיס להתפתחות תפיסת עומק. תהליך דומה מתרחש גם לגבי השמיעה. התינוק לומד להשתמש בשתי אוזניו ביחד ומוחו מתחיל לצרף את האותות המגיעים אליו מכל אוזן בנפרד ולטפל בהן בו-זמנית.
  • הפסיכולוג ואיש החינוך, ד"ר דלאקטו,  חקר רבות את השפעת הזחילה על התפתחות המוח. לדעתו, מתוך ארבעה שלבים בסיסיים בהתפתחות המוח, שניים מתרחשים תוך כדי זחילה: בשלב הזחילה על הבטן מתפתח השימוש בשני צידי הגוף לסירוגין, ובשלב הזחילה על שש מתפתחת היכולת לפקח בו-זמנית על הזרועות, הרגליים, העיניים, האוזניים וכפות הידיים.

זחילה מרובה על שש תביא להתפתחות נתיבי המוח בשלמות, לפיתוח אזורי הראיה והשמיעה במוח ולהגברת השימוש בשתי האוזניים והעיניים.

כל הכישורים שהוזכרו כאן, הם בעלי חשיבות מכרעת בהקשר של למידה. בלעדיהם נפגמת בצורה קשה היכולת ללמוד, והלימוד הופך קשה ומייגע.

איך זה קורה?

היות והקשר של התינוק עם סביבתו הוא קשר פיזי, בדרך הטבע הוא מתקיים במידה רבה בעזרת כישוריו המוטוריים: הוא ממשש דברים, הוא נע לעברם או מתרחק מהם, הוא מרים אותם ואומד את משקלם וכו'. כל הפעולות הללו יוצרות לא רק את עולמו הפיזי של הילד אלא גם את עולם מושגיו. זהו הבסיס ללימוד המופשט, שבלעדיו לא תתכן התפתחות אינטלקטואלית תקינה: קרוב – רחוק, קל – כבד, רך – קשה, שמאל – ימין, קטן – גדול. מושגים אלה שהילד לומד באופן תנועתי, נקשרים בשלב מאוחר יותר בחייו גם לדברים מופשטים המאפשרים את תהליך הלמידה.

דוגמא נוספת: התמצאות במרחב. יש קשר ישיר בין שליטה בכוונים לבין היכולת לבצע פעולות חשבוניות. קדימה הוא ועוד (+). אחורה הוא פחות (-). למעלה הוא גדול מ… (>), למטה הוא קטן מ… (<).  ילד שיתקשה להתמצא במרחב יתקשה גם להבין את הפעולות החשבוניות הבסיסיות הללו. עתה ברור לנו שראש, טוב ככל שיהיה, אינו מספיק, והוא צריך "דרג מבצע" שיתמוך בו ויהיה מסוגל להוציא את הדברים אל הפועל. "דרג מבצע" שאינו מיומן דיו יפגום בביצועי הראש המשובח ביותר והתוצאה תהיה, במקרים רבים, קשה.

ועכשיו נחזור אל תינוקנו ונזכיר שוב שכל שלב בהתפתחותו מבוסס על שלב קודם ושכל מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד. הקשר ברור.

למעוניינים בהרחבה:   http://www.articles.co.il/article/13316

ומילה לסיום:

אין כוונת המאמר ליצור פחד ובהלה. גם אין סיבה להיכנס ללחץ. כל שרציתי הוא א) להאיר את החשיבות הרבה שיש להתפתחות תקינה בינקות, לרכישה ופיתוח של מיומנויות בסיסיות הכרחיות בעתיד, ו- (ב) להזכיר לכולנו עד כמה חשוב הליווי ההתפתחותי של התינוק, הן כמעקב מקצועי והן כמכשיר טיפולי, כי לפעמים העין המקצועית רואה דברים באופן שונה ובהקשרים רחבים יותר.

השאר תגובה

לפוסט הקודם

לפוסט הבא