הורים שואלים- אני עונה

by אפרת פינקלר on 19 באוקטובר 2010

אני רוצה לשתף אתכם במספר שאלות שקבלתי מהורים.
לפעמים תשובות שנתתי למישהו אחר, יכולות לעזור גם לכם.

1. בתי בת חצי שנה,זוחלת ציר ממש יפה,מנסה לעמוד על 4 ומתהפכת מגיל 3 וחצי חודשים ל2 הכיוונים .העניין שהיא ממש לא יושבת אם אני אושיב אותה היא ממש תיפול. הרבה אומרים לי שכדאי להושיב אותה עם תמיכה וככה היא תלמד לשבת, ומצד שני הבנתי שזה לא טוב להושיב עד שעולים על 6 מה דעתך ?

תשובה:

אני ממש לא ממליצה להושיב אותה כל עוד היא לא עושה זאת בעצמה מכמה סיבות ביניהן:

• הגוף שלה ובעיקר עמוד השדרה עדיין לא מוכן לישיבה ולכן היא נופלת אם מושיבים אותה. תינוק שעדיין לא מוכן לשלב הישיבה יאלץ לפצות על חולשת השלד והשרירים על-ידי הקשחת שרירי הבטן והגב התחתון, כך למעשה יוכל "להחזיק" עצמו במצב של ישיבה.

• תינוקות רבים אוהבים להיות במצב של ישיבה ואינם יהיו מוכנים לבלות הרבה זמן בשכיבה על הבטן או על הגב. כתוצאה מכך, עשויים תינוקות אלה לדלג על שלב הזחילה ולפתח פתרונות יצירתיים אחרים להתקדם ממקום למקום. פתרונות אלה אכן יאפשרו להם תנועה במרחב, אך בהכרח יהיו פחות אפקטיבים מהזחילה עצמה.

להרחבה אני ממליצה לקרוא מאמר על חשיבות שלב הזחילה.

• אם היא עושה צעדים לקראת זחילת שש היא תגיע משם לישיבה, אין מה להאיץ בה.

2. רציתי לדעת מה ההתפתחות התקינה בגיל 11חודש?
בתי הולכת, מצביעה על האור (ולפעמים נראה שגם אומרת אור) ,נותנת נשיקה שבא לה ,אוחזת אחיזת פינצטה, משחילה כדור לתוך חור (המשחק עם הפיל)..אבל, רק ממלמלת, מג"ברשת מאמא אבבבאבא ומדברת בשפה שלה.. האם אמורה לומר מילים בשלב זה? כמו כן השלב האוראלי עדיין מאוד חזק, מכניסה כל דבר לפה עדיין.. ולכן כשאני מנסה לקרוא לה סיפור, היא מנסה להכניס את הספר לפה, וממש לא מעניין אותה..האם תקין.?

תשובה:

את מתארת התפתחות תקינה לחלוטין. מתוך דברייך עולה כי ביתך מתקדמת בקצב יפה מאוד. גם מבחינה מוטורית וגם מבחינת השפה. כדי לתגבר את התחום השפתי אני ממליצה להקריא לה הרבה סיפורים, לדבר איתה הרבה ולשיר לה ולוודא שהיא יכולה לראות את הפנים שלכם ואת השפתיים שלכם, כך היא יכולה לחקות אתכם. מאוד חשוב לי לומר- לדיבור שלכם פנים מול פנים עם הילדים אין תחליף! שירים שבוקעים מרדיו או טליוויזיה לא יכולים להיות תחליף להורה ששר לילדו פנים מול פנים, כך שהילד יכול לראות את תנועות השפתיים.

לגבי הכנסת דברים לפה- גם זה שלב נורמלי לחלוטין. חשוב לדעת שבתוך הפה יש המון רצפטורים תחושתיים ולכן זו דרך שלהם לחוש וללמוד דברים/חפצים/מרקמים. כך למעשה הם לומדים את העולם. השלב הזה יעבור ואין ממה לדאוג.

3. יש היום המון מודעות ושיטות של ליווי התפתחותי.
בעבר לא הייתה מודעות והתייחסות לטיפול ומעקב התפתחותי וגדלנו די בסדר, מה שונה היום מאז? עד כמה הם זקוקים לתיווך שלנו ע"מ להתפתח?
איך תושפע התפתחותו של תינוק שלא "יפעילו" אותו?
איך יודעים מה היא השיטה הטובה ביותר עבור הילד שלי?

תשובה:

כמי שמתעסקת בליווי התפתחותי של תינוקות, אני מברכת על המודעות ההולכת וגוברת בתחום זה. אנו בשיטת שלהב מאמינים שהתערבות מוקדמת יכולה למזער בעיות בעתיד (ולו רק מהצד הפסיכולוגי של הנושא). ידוע שכיום יותר ויותר מבוגרים מאובחנים עם הפרעות קשב וריכוז ולפתע מבינים למה הם לא הצליחו לשבת בשקט בכיתה או למה הם לא הצליחו לקבל ציון טוב במבחן, למרות שהם ידעו את החומר על בוריו. ולכן אני חושבת שמודעות לקשר שבין התפתחות מוטורית תקינה ומניעת קשיים בעתיד היא מבורכת!

על מנת להתפתח זקוקים תינוקות לגירויים, הן להתפתחות מוחם והן להתפתחותם המוטורית. את הגירויים האלה הם מקבלים מסביבתם ומרכיב עיקרי בסביבה זו הוא אתם, ההורים.

אני מדגישה- בליווי התפתחותי אנו לא מזרזים התפתחות אלא עוזרים לתינוקות לרכוש את שלבי ההתפתחות בצורה יעילה. תנועה תקינה פירושה תנועה יעילה ותכליתית. יעילה= מדויקת תוך השקעת מינימום אנרגיה. תכליתית= ממלאת צורך מסוים. לדוגמא, תכלית תנועת ההתהפכות, היא להגיע מהגב לבטן. מטרתנו היא ללמד את התינוק לעשות זאת בצורה שתדרוש ממנו מינימום אנרגיה.

כדי לבחור שיטה שטובה לילדך חשוב שאת תרגישי טוב עם השיטה, עם התרגילים, עם ההסברים והכי חשוב עם איש/ אשת המקצוע שעומדים מולך.

התשובות המופיעות ניתנות על סמך הנתונים אותם אני מקבלת מההורים. חשוב לקחת בחשבון כי תשובות אלה אינן יכולות להחליף בדיקה אצל איש מקצוע.

אני מזמינה גם אתכם לשלוח לי שאלות, http://www.childdevelopment.co.il/contact

משתמש אנונימי (לא מזוהה) בשעה [edit]
משתמש אנונימי (לא מזוהה) בשעה [edit]
משתמש אנונימי (לא מזוהה) בשעה [edit]
משתמש אנונימי (לא מזוהה) בשעה [edit]

מה אתם חושבים?

לפוסט הקודם בנושא:

לפוסט הבא בנושא: